FC Prostata starter hold i NAB

image FC Prostata i København
Bo Daugaard
07. august 2019 kl. 16:09
Det handler ikke kun om fodbold. Det handler i den grad også om helbredet og det sociale liv.

Så er der fodbold for mænd med en kræftsygdom
To fodboldklubber står klar med et nyt motionstilbud til mænd, der har eller har haft kræft. DBU Lolland-Falster har sammen med Nørre Alslev Boldklub og FC Nakskov oprettet to motionshold – FC Prostata med venner.

Hvis du er mand, og hvis du har eller har haft kræft, så er det med at snøre kondiskoene, for nu bliver der mulighed for at holde sig i form og hygge sig med ligesindede. DBU Lolland-Falster har sammen med Nørre Alslev Boldklub og FC Nakskov oprettet to motionshold målrettet mænd med en nuværende eller tidligere kræftdiagnose. De to motionshold er en del af det landsdækkende projekt, FC Prostata, og initiativet bakkes op af Guldborgsund og Lolland Kommuner.

Hvert år bliver 4.500 mænd diagnosticeret med prostatakræft, og det gør det til den mest udbredte kræftform blandt mænd. Derfor er DBU og Komiteen for Sundhedsoplysning gået sammen om projektet FC Prostata, hvor målet er at udbrede motionsholdene til så mange egne af landet som muligt. På Lolland-Falster er den lokale afdeling af DBU, foldboldklubberne og de to kommuner enige om, at holdene ikke kun skal være for prostatapatienter, men for alle mænd, der har eller har haft kræft. Derfor har man
lavet navneforandringen, FC Prostata med venner.

”Vi ved fra forskning, at motion og fysisk træning har en positiv virkning på mange kræftpatienter. Det gælder både under og efter et behandlingsforløb. Det kan simpelthen forbedre livskvaliteten,” siger Martin Boesen, som er klubrådgiver i DBU Lolland-Falster.

”Samtidig ved vi også, at det sociale samvær og sammenhold er vigtigt, når man rammes af eksempelvis kræft. Så vi håber, at vi kan samle mange mænd til holdene, og at vi sammen kan være med til at gøre en forskel,” siger Martin Boesen, der selv har meldt sig som træner på motionsholdet i FC Nakskov.

I Guldborgsund og Lolland Kommuner håber man, at mange mænd har lyst til at blive aktive i klubberne. Det kan nemlig være svært at komme i gang med motion igen efter et kræftforløb, og kommunerne vil derfor gøre, hvad de kan for at hjælpe mændene på vej.

”Vi møder mange mænd i målgruppen gennem vores genoptrænings- og rehabiliteringsforløb, og vi håber, at det nye, gode samarbejde med klubberne betyder, at flere mænd får nemmere ved at holde fast i fysisk aktivitet,” siger Janet Reade Lomholt, der er leder af genoptræningsområdet i Guldborgsund Kommune.

Også i Lolland Kommune ser man frem til samarbejdet:

”Vi glæder os over, at det nu er muligt i samarbejde med Guldborgsund, DBU Lolland-Falster, klubberne og Komiteen for Sundhedsoplysning at støtte op om et unikt træningstilbud for mænd, der er eller har været ramt af kræft,” siger Gwen Tremmel, decentral leder af rehabiliteringen i Lolland Kommune. Hvor og hvornår?

Informationsmøde og første træning:
FC Nakskov: Onsdag den 14. august kl. 10.00.
Nørre Alslev Boldklub: Torsdag den 15. august kl. 18.30.

Træning:
FC Nakskov: Hver onsdag kl. 10.00-11.30.
Nørre Alslev Boldklub: Hver torsdag kl. 18.30-20.00.

Man kan deltage på begge hold, selvom man kun er medlem af den ene af de to klubber, oplyser DBU
Lolland-Falster.

For yderligere oplysninger:
Martin Boesen, Klubrådgiver, DBU Lolland-Falster, 20425171
Christina Sanderhoff Olsen, Udviklingsterapeut, Genoptræning, Guldborgsund Kommune, 25182087
Steffen Holtze, Teamleder, Team Træning, Lolland Kommune, 54677700

Læs mere om FC Prostata projektet her på DBU's hjemmeside.

PS: FC Prostata skal træne sideløbende med NAB's alm. fodbold fitness hold.