VEO i NAB

image NAB filmer hjemmekampe

Nyt samarbejde mellem DBU og den danske teknologi-producent, Veo, skaber nye muligheder for levende billeder fra dansk breddefodbold. For et kamera uden kameramand sparker fodboldoptagelser ind i DBU’s Fodbold app. og NAB er med på vognen.

500 kameraer. 0 kameraoperatører.

Veo har med deres karakteristiske, grønne sportskamera erobret sidelinjerne i de danske fodboldklubber, hvor kamerastativer står skulder ved skulder med trænere og tilskuere.

Et nyt digitalt samarbejde spiller de flotte mål, assists og jubelscener ind i DBU’s Fodbold app.

Kamera systemet er de seneste år poppet frem på de danske fodboldanlæg, som nye grønne græsstrå på en forårsklar fodboldbane. To kameralinser i en grøn kasse – og kunstig intelligens – følger automatisk spillet og fjerner behovet for en frivillig bag kameraet.

Flere end 500 kameraer forlænger fodboldoplevelsen for trænere, spillere og fans, som kan glæde sig over at have scoringer, assists og finurlige finter til scrapbogen, når den automatiske optagelse er klar inden for otte timer efter slutfløjtet.

En mulighed, der ifølge DBU’s kommercielle direktør, Ronnie Hansen, kan være med til at forlænge oplevelserne inden for kridtstregerne:

"Vi drømmer om at skabe nogle af de digitale muligheder, som vi kender fra de store kampe. Ved også at sætte levende billeder på de store øjeblikke fra de mindre kampe, tror vi på, at vi kan forlænge oplevelsen og fællesskabet uden for banen,” fortæller Ronnie Hansen.

De nye muligheder glæder også VEO's direktør, Henrik Teisbæk, der vil gøre video af fodboldkampe til allemandseje:

”Ideen til VEO opstod i 2015, da én af vores stiftere blev fanget i en bilkø på vej til sit barns fodboldkamp og derfor ikke nåede frem i tide til at opleve det første mål. Alle fodboldhold i verden skal have mulighed for at optage deres kampe, så ingen øjeblikke går tabt. Vi har mere end 500 kameraer i gang i de danske klubber hver weekend og næsten 7.000 verden over, så vi er på vej. Nu glæder vi os til at kunne vise optagelserne frem i Fodbold app’en, hvor de fleste fodboldfolk færdes,” fortæller Henrik Teisbæk.

Mere end 225.000 spillere, trænere og fans benytter Fodbold app’en. Man kan få en notifikation, når der er video klar på kampen. Se hvordan her.

Her i NAB får vi nok ikke filmet alle hjemmekampe, men i det omfang det er muligt vil kampene blive filmet.

Alle trænere er oprettet i VEO og de skal sørge for at alle spillere får oprettet en profil i VEO systemet. Link til oprettelse kan evt. erhverves ved at kontakte undertegnet.

Spørgsmål mm hertil, kontakt da Bo Daugaard på mobil nummer 28 60 16 72.